Fotograf ślubny Barlinek, zabawa weselna, sala weselna

Mój styl fotografii ślubnej

30 października 2018

“Jaki jest twój styl w fotografii ślubnej?”

Jedno z ważniejszych pytań przy wyborze fotografa brzmi: “Jaki jest Twój styl?”

To jest bardzo ważne pytanie, ale odpowiedź nie jest prosta. To dlatego, że każdy fotograf ślubny opisuje swój styl w inny sposób. Pewne modne nazwy stylów fotografii jak tradycyjny, reportażowy czy nowoczesny, mają inne znaczenie dla różnych fotografów.

Dobry podział stylów w fotografii ślubnej to dobre miejsce żeby zacząć. Mój “styl” jest odzwierciedleniem każdego z tych stylów i każdy z nich ma wpływ na moje prace. Style można podzielić na: styl fotografowania oraz styl edycji i obróbki graficznej. Zacznijmy więc od stylu fotografowania ślubów.

Reportaż ślubny

Styl reportażowy to skrupulatne dokumentowanie wydarzeń i momentów bez ingerencji i manipulacji ze strony fotografa. Reportażysta ślubny jest obserwatorem. Reportażysta ślubny uchwyca naturalnie występujące zdarzenia bez ustawiania i instruowania klientów lub ustawiania sceny.

Jest wiele stopni reportażu ślubnego, od bardzo ścisłego po nieco “fałszywy”. Restrykcyjni reporterzy ślubni nic nie ustawiają. Oferują tylko dokumentacje dnia takim jaki był, bardziej jak reporterzy prasowi. Nie ustawiają oni zdjęć rodzinnych, nie robią pozowanych portretów, nie ustawiają klientów w lepszym świetle podczas przygotowań, i właściwie nie robią zdjęć detali poza miejscem gdzie naturalnie zostały położone.  

“Fałszywi” reporterzy mają tendencję do ustawiania scen tak, żeby wyglądały naturalnie. To nie jest reportaż ślubny. To jest całkowicie odmienny styl, kreowany na reportaż. Taki fotograf ślubny ustawiają scenę tak jakby sytuacja ta zdarzyła się naprawdę, ale w rzeczywistości się nie wydarzyła. Sceny są ustawiane, czasami z wspaniałym efektem, ale sytuację te są sztucznie stworzone.

Podstawową różnicą między reportażystą ślubnym a “fałszywym” reportażystą jest ich podejście. Końcowy efekt może wyglądać podobnie ale ich styl pracy się różni.

Mimo, że ja naprawdę podziwiam pracowitość i dyscyplinę prawdziwych reportażystów ślubnych, to uważam, że fotografia ślubna nie powinna do końca być pozostawiona przypadkowi. Posłużę się przykładem:

Powiedzmy, że panna młoda przygotowuje się w hotelowym pokoju. Jest tam wspaniałe światło wpadające przez okno między zasłonami, lecz reszta pokoju jest bardzo ciemna i możliwe, że zagracona. Kiedy panna młoda ubiera suknie ślubną, to co robisz? Prawdziwy reporter zarejestruję sytuację tak jak przebiega w rzeczywistości, nawet jeśli panna młoda ubiera się w najciemniejszym kącie pokoju. “Fałszywy” reporter ustawi ją w doskonałym świetle, ustawi jej ręce, powie pozostałym ludziom gdzie mają stanąć oraz gdzie się poruszać, a także możliwe, że ustawi scenę kilkukrotnie.

Gdzie ja jestem w tym wszystkim? Jako fotograf ślubny jestem zdecydowanie bliżej podejścia reporterskiego, ale nie wykluczam mojej ingerencji. Jeżeli znalazłbym się w sytuacji jak powyżej, na pewno poprosiłbym pannę młodą o ubieranie się w lepszym świetle i wskazałbym w jakiej pozycji będzie wyglądać korzystniej.

Mimo to każda chwila jest wyjątkowa. Jeżeli ona się śmieje, przytula kogoś czy płacze, to są jej momenty. Moim zadaniem jest ustawić pannę młodą w odpowiedniej scenerii i wycofać się nieco i obserwować jak się rozwinie sytuacja. Myślę, że moi klienci czują się swobodniej kiedy czasami po prostu dokumentuję wydarzenia.

Tradycyjna fotografia ślubna

Tradycyjna fotografia ślubna jest dokładnie przeciwieństwem reportażu ślubnego. Jak reportaż ślubny napiętnowany jest brakiem pozowania, naturalnie dziejącymi się wydarzeniami, tak tradycyjna fotografia ślubna cechuje się bardziej twórczym podejściem.

Tradycyjna fotografia jest bardziej “świadoma” aparatu, z osobami częściej patrzącymi w obiektyw. Dużo uwagi jest poświęcone pozowaniu i inicjowaniu każdego ujęcia, fotograf pracuje z klientami ustawiając każde zdjęcie. Wielu tradycyjnych fotografów ślubnych pracuje z listą ujęć na każdym ślubie, starając się stworzyć specyficzne ujęcia za każdym razem.

Bardzo podziwiam ogromną techniczną precyzje cechującą tradycyjną fotografie ślubną, jednakże zauważyłem, że bardziej reżyserskie podejście skutkuje mało naturalnymi zdjęciami. Niech wyjaśnię:

Często podczas dnia ślubu, fotograf zostaje tylko z parą młodą. To jest czas tworzenia portretów pary młodej. Tradycyjny fotograf ślubny poświęci sporo czasu na pozowanie każdego zdjęcia, upewniając się, że para jest ustawiona perfekcyjnie. Wiele z tych zdjęć pociąga za sobą uśmiech prosto do aparatu. Jeżeli panna młoda ubiera suknie ślubną, tren będzie ułożony z wielką precyzją. Każdy element zdjęcia będzie skrupulatnie umieszczony w kadrze, często z pięknym efektem.

Co ja bym zrobił? Mimo, że mój styl jest bardziej reportażowy, to bardzo doceniam i podziwiam techniczny artyzm tradycyjnego podejścia. Kiedy zabieram parę na sesję portretową, robimy mieszankę dokumentacyjnego stylu zdjęć pary spacerującej, rozmawiającej i naturalnie oddziałującej na siebie. Ale także upewniam się, że pstryknę parę tradycyjnych fotek naprawdę dobrze zapozowanych.

Myślę, że mieszanka dokumentacyjnej i tradycyjnej fotografii tworzy dobrze dopełniający się materiał dla moich klientów. Większość chwil jest dokumentowana z naturalnym i reporterskim podejściem. Dopełniam to wspaniałymi, dobrze usytuowanymi tradycyjnymi momentami, żeby stworzyć bogatą kolekcję zdjęć ślubnych dla moich klientów.

Żeby zdefiniować mój styl, powiem, że obejmuje wszystko co najlepsze z reportażu ślubnego z ukłonem w stronę tradycyjnej fotografii ślubnej. Rozejrzyjcie się po mojej witrynie internetowej i po blogu. Jeżeli zobaczycie kogoś śmiejącego się, to prawdziwy moment. Jeżeli zobaczycie kogoś płaczącego, to także prawdziwe. Jeżeli widzicie chwile cudownej interakcji, te są wszystkie prawdziwe. Momenty te nie są nigdy ustawiane ani inscenizowane.

To jest moje szczere pragnienie, aby moi klienci czuli się komfortowo przed obiektywem aparatu. Chciałbym aby oni mogli wracać do swoich ślubnych zdjęć latami, żeby przywołać i wspominać chwile, które się wydarzyły, a nie scenariusze, w które ja je wplątałem. Wasz dzień Wy macie doświadczać -  a ja fotografować je dla Was!

Style edycji i obróbki zdjęć ślubnych

Wiele par młodych mówi o tym jak długi i ciężki jest proces wyboru fotografa ślubnego. Częściowo jest to dlatego, że Wy jako klienci musicie wiedzieć jaki styl edycji najbardziej Was pociąga. Czy chcecie pozować przez cały dzień? czy chcecie być uśmiechnięci do aparatu na większości zdjęć? Czy chcecie fotografa, który uchwyci chwile takie jakie były? czy może chcecie kombinacje tego wszystkiego?

Jak tylko dokonacie wyboru stylu fotografowania, pytacie o opinie i szukacie w internecie więcej informacji. To jest moment bardzo dezorientujący. Możemy rozmawiać o podejściu i stylu, ale dlaczego zdjęcia ślubne wyglądają inaczej na każdej stronie którą przeglądacie? Dlaczego niektóre są miękkie i pastelowe a inne ciemne i nastrojowe? Dlaczego niektóre mają delikatne i lekkie tony kiedy inne mają czarne i głębokie cienie?

Jaka część tego to podejście fotografa a jaka to wpływ obróbki graficznej?

To jest bardzo ważna kwestia, o której musicie porozmawiać z fotografem ślubnym. Ważne jest, żeby zrozumieć podejście fotografa podczas dnia ślubu, ale także jego wpływ na zdjęcia w post produkcji. Można by było prosto założyć, że styl fotografowania i styl obróbki idą w parze ze sobą, lecz nie zawsze tak jest.

Reporter ślubny na przykład może nadać starodawny efekt. Tradycyjny fotograf może użyć filmowych presetów żeby nadać bardziej pastelowy wygląd. Widzicie jakie to może być dezorientujące? Możecie znaleźć fotografa, którego zdjęcia są obrobione w bardzo wyniosłym, jasnym stylu. Możecie też znaleźć fotografa ślubnego, którego wszystkie zdjęcia są ziarniste i czarno-białe. Ile z tego to styl fotografowania, a ile obróbka graficzna?

Reguła głosi, że podejście i obróbka idą w parze.

Na przykład spójrzmy na fotografa, który preferuje sztuki piękne i edytoriale dla swojej tradycyjnej fotografii. Taki fotograf może robić zdjęcia w bardziej płaskim i równomiernym świetle, w cieniu, unika słońca za wszelką cenę. W rezultacie wszystkie zdjęcia mają dość płaskie światło. To pozwala na piękny, jasny i starodawny styl obróbki. Jasna, lekka i  pastelowa obróbka komplementuje jasny i lekki sposób w jaki zdjęcia zostały zrobione w pierwszej kolejności.

Jako następny przykład, podam prace purysty reportażu ślubnego. Każda chwila jest kompletnie nie kontrolowana i nieprzewidywalna. Fotograf taki rejestruje dzień w całej jego surowej wspaniałości, piękno i dramat wszystko razem. Taki fotograf ślubny może wybrać biało-czarny film lub obrobić cyfrowe pliki w ziarnistym, czarno-białym stylu. W tym wypadku, styl obróbki pasuje do podejścia fotografa w ciągu dnia ślubu. To będzie komplementować reportaż, a nie plątać.

Co w przypadku fotografa, który preferuję artystyczny wygląd zdjęć, z niekonwencjonalnym kadrowaniem i wyborem artystycznych pomysłów. Bardziej nastrojowy, płaski i mało kontrastowy styl pasuję do takich zdjęć znakomicie.

Jak ja się w to wpasowuje? Ja dążę do wiarygodności w mojej obróbce. Nie polegam za bardzo na presetach, i wygląd moich zdjęć ślubnych przeważnie nie zależy od postprodukcji.  Moje zdjęcia wyglądają tak jak wyglądają ponieważ:

  • Mój styl preferuje silne współgranie między światłem i cieniem;

  • Mój styl fotografowania jest podległy emocjom, interakcjom i naturalnym momentom;

  • Celuję w uchwycenie relacji między parą młodą, ich rodzinami i przyjaciółmi;

  • Większość, jak nie wszystkie, z tych chwil są uchwycone tak jak się wydarzyły;

  • Staram się wnieść co najlepsze z tradycyjnej fotografii ślubnej podczas robienia portretów parom i rodzinie;

  • Szukam cichych dramatów w codziennym życiu i rejestruje je w bardziej teatralny sposób;

  • Mój styl fotografowania pozwala na bardzo naturalną i wiarygodną obróbkę graficzną.

Nie zobaczysz mnie pokrywającym zdjęcia starodawnym czy pastelowym filmowym presetem. To co zobaczysz to Wasz dzień precyzyjnie tak jak się odbył. Trzymam się kolorów prawdziwych jak w rzeczywistości i styl obróbki klasyczny i nowoczesny. Chciałbym, żebyście wracali do Waszych zdjęć latami i widzieć je kompletnie i bezwzględnie ponadczasowymi.

Jeżeli macie jakieś pytania, nie wahajcie się wysłać mi wiadomość lub zadzwonić. Możecie znaleźć moje dane kontaktowe tutaj! Z przyjemnością porozmawiam z Wami o Waszym dniu i odpowiem na wszystkie pytania jakie możecie mieć.

Mam nadzieję, że usłyszymy się niebawem!

 

Barlinek, Polska +48 576 908 127

 kontakt@bartekkucaba.pl

Znajdziesz mnie również na Facebooku oraz Instagramie

© Bartosz Kucaba 2018 - wszelkie prawa zastrzeżone 

ZAPYTAJ O OFERTĘ